Blåbärssmulpaj med marshmallows

Hittade det här receptet här och det var väldigt gott :D


ca 12 bitar

Ingredienser, smulpaj:
150 g smör, kallt
1 dl socker
2.5 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker

Ingredienser, fyllning:
5 dl blåbär
2 msk socker
1 msk potatismjöl
50 g mörk choklad, hackad
2 dl små marsmallows, att strö över


Gör så här, smulpajen:
Värm ugnen till 200 grader.
Skär smöret i tärningar och blanda hastigt ihop med övriga ingredienser till en smulig massa.
Lägg hälften av smulorna i en pajform som mäter cirka 28 cm i diameter och platta till dem lite.
Grädda i 6-7 minuter. Ta ut pajen och gör iordning fyllningen.


Jag smorde min form för jag trodde att det skulle fastna annars. Men det hade jag inte behövt utan det var mest bara dåligt för kanterna åkte ner. Så hade typ inga kanter haha :D

Gör så här, fyllningen:
Lägg blåbären i en bunke, strö över socker och potatismjöl och vänd runt.
Födela blandningen över botten.
Vänd ner den hackade chokladen i resten av smulorna och strö dem över blåbären, grädda i 20-25 minuter.
Ta ut pajen och strö över marshmallows, sätt in pajen i ugnen igen i 1-2 minuter eller tills marsmallowsen fått lite
färg.
Servera med glass eller vaniljsås. 


Blåbär! Här har jag bara mätt upp dem (;



Hälften av smuldegen +choklad :D

Och in i ugnen! :D

Lite suddig bild, men här har jag precis tagit ur den från ugnen :D

Och här med marshmallowsen på! Inte den vackraste kanske, men god var den haha :D Den blev lite lös och jag tror att det är för att jag tog frysta blåbär. Om de hade tinat lite mer hade nog socker och potatismjölet tagit upp lite "saft" som hade resulterat i att den hade blivit mindre lös :D


Kommentarer
Postat av: Helena

ja men visst är det så :) . vad gott det såg ut, måste prova det receptet. Lägger till dig på bloglovin så jag inte missar några inlägg

2011-08-19 @ 22:00:38
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0