chokladmuffins med chokladfrosting (devil´s food muffin)

Bakade de här till min systers namnsdag och om man gillar choklad, tycker jag man ska testa de här :D Jag kallar de chokladmuffins med chokladfrosting, men egentligen heter de devil's food muffin :D Hittade receptet i boken Muffins av Johan Åkerberg :D 



ca 10-12 st, jag gjorde en halv sats och fick 9 lite mindre muffins :D Men jag ger er hela receptet :D

Ingredienser chokladmuffins:
4 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl kakao
1,75 dl strösocker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 ½ dl mjölk
0,75 dl naturell yoghurt
0,75 dl rapsolja
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl grovhackad choklad

Ingredienser chokladfrosting:
60 g mjukt smör
1 paket florsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost

Gör så här, chokladmuffins:
Sätt ugnen på 175 grader
Sikta ihop vetemjöl, kakao, socker, bakpulver och salt i en bunke
Vispa ihop mjölk, yoghurt, olja, ägg och vaniljsocker i en annan bunke
Blanda mjölkblandningen med mjölblandningen och hälften av chocholate chipsen (den grovhackade chokladen)
Rör om tills allt är blandat
Häll upp smeten tilll 3/4 av formarna och toppa med resterande chocholate chipsen
Grädda i ugn ca 20-25 minuter
Låt svalna en liten stund, toppa därefter de ljumma muffinsen med chokladfrosting





Gör så här, chokladfrosting:
Vispa smör, florsocker och kakao luftigt
Vispa i philadelphiaosten
Spritsa eller bred ut den på muffinsarna. Den var lite hård att spritsa med, men det går absolut :D

Man kan också köpa chokladfrosting på bruk, fast jag har inte provat det, än i alla fall :D


Innan man har haft i philadelphiaosten :D

Det är även gott att ha något bär på som t.ex. hallon :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0