wienerstänger, ca 30 st

Ungstemp: 200 grader, varmluft: 175 grader
15 min

Ingredienser
:
125 g smör eller margarin
3/4 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1/4 tsk hjorthornsalt

Fyllning:
2-3 msk fast sylt, jag provade både med jordgubbssylt och drottningsylt och den med jordgubbssylt ser snyggast ut, som ni ser på den sista bilden

Glasyr:
1 dl florsocker
3/4 msk vatten
kan behövas mer glasyr

Gör så här:
Rör ihop matfettet och sockret
Tillsätt ägget, om du gör en större sats ta äggen ett i taget då
Blanda mjölet med hjorthornsaltet och blanda ner i smeten
Låt gärna stå kallt ett tag

Dela degen i 2 delar och rulla dem till 40 cm långa längder, mina kakor blev för långa så jag skulle ha delat degen i 3 delar istället.
Lägg dem på en smord plåt eller på bakplåtspapper
Gör en fördjupning i mitten på varje längd och fyll den med sylt
Grädda mitt i ugnen i 15 min

Blanda ihop ingredienserna till glasyren
Bred på den när längderna fortfarande är varma
Skär dem sedan på snedden i ca 2 cm breda bitar


Så här ser det ut när man har haft i äggen

Smeten är klar, tror den blev lite mörkare på bilden (;



Det syns kanske inte på bilden, men de blev ganska långa (;


Kommentarer
Postat av: Fishis

Man blir ju såå sugen! Duktig du är!



-ÄT MER FISK www.bloggfisken.blogg.se ;)

2011-07-05 @ 21:03:51
URL: http://bloggfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0