Grymt goda nougatmuffins

Även det här är från boken Muffins av Johan Åkerberg (;

ca 8 st

Ingredienser:
1 sats chokladmuffinsbas, recept hittar du HÄR!
10-12 bitar fransk nougat, 1 bit (ca 2 cm lång) per muffins
nougatmousse, recept hittar du lite längre ner
1 dl hasselnötkross

Ingredienser, nougatmousse:
70 g nougat
15 g mörk choklad
2,5 dl grädde

Gör så här, nougatmousse:
Tärna nougat och choklad, lägg i en bunke
Koka upp grädden och häll den över nougat- och chokladhacket. Låt stå i 5 min
Mixa så att allt löser sig
Sila genom en finmaskig sil. Jag skippade detta och det gick bra ändå :D
Ställ kallt i några timmar, gärna över natten
Ta bort lock (jag hade inget lock, men det kanske är bra om ni ställer den över natten) och vispa upp moussen, lägg i spritspåse och förvara kallt.


Jag rörde om lite innan :D Har ingen bild på moussen efter detta för det gjorde mamma när jag var på träning (;

Gör så här, muffinsen:
Sätt ugnen på 175 grader
Gör en sats chokladmuffinsbas, länk till det receptet hittar ni lite längre upp :D
Fördela smeten i muffinsformar, ca 3/4
Tryck ner en bit fransk nougat i varje muffins. De flyter upp så tryck ner dem ganska långt
Grädda i ca 20-25 minuter
Ta ut dem och låt dem svalna
Spritsa nougatmousse på muffinsen och avsluta med att ha på hasselnötkrossen



Jag skulle ha trycker ner bitarna lite mer, för de flöt upp som ni ser på nästa bild (;

Ser lite torra ut här, men det var de inte :D


Kommentarer
Postat av: Helena

brukar läsa din blogg men är dålig på att kommentera så ville bara säga Hej

2011-08-18 @ 10:28:39
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0